Bos Nieuwerkerk maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

Blog

Familiebedrijven gaan voor de lange duur 

'Martine vroeg mij om iets te zeggen over mijn kijk op de waarden en eigenschappen van familiebedrijven. Ik leerde Martine kennen als voorzitter van de Nieuwerkerkse ondernemersvereniging VION, waar ik ook lid van was. Martine wielrent regelmatig, ik ook, en dan zoek je elkaar op.'

Peter van den Hul, Van der Valk hotels

 

Zo ontstond een clubje dat een paar keer per jaar samen fietst. Dat doen we in shirts met de naam Los Zand erop, wat illustreert dat we gewoon maar wat doen als we er zin in hebben. Tijdens die ritten hebben we altijd boeiende gesprekken, natuurlijk ook over ons werk. Twee keer gaf ik Martine daarbij wat advies, uit de losse pols. De eerste keer was tijdens de bankencrisis en de tweede keer had ze haar oog laten vallen op Heat Matrix. Achteraf begreep ik pas hoezeer mijn mening haar had gesteund. In beide gevallen kwam het globaal neer op doorgaan met dat waarin je gelooft. Doorgaan met de zaak en doorgaan met de aankoop van Heat Matrix. Het feit dat ik haar kon helpen was voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat we allebei ondernemer zijn in een familiebedrijf.’ 

Irrationele argumenten tellen ook

‘Zo ben ik lid van het grootste familiebedrijf van Nederland: Van der Valk. Een belangrijk verschil met niet-familiebedrijven is dat een familiebedrijf ook beslissingen neemt op argumenten die niet altijd rationeel zijn. Bij Van der Valk worden grote beslissingen, bijvoorbeeld over bedrijfsoverdracht of onze indeling in bedrijvengroepen, niet altijd gemaakt op rationele gronden. Bij Bos Nieuwerkerk gebeurt dit ook. Martine weet met haar Nyenrode-achtergrond echt wel hoe het volgens de theorie moet, maar volgt haar gevoel bij het nemen van grote beslissingen. Ook is haar bedrijf informeel georganiseerd. De stem van degene die de meeste kennis over iets heeft, telt het zwaarst in de besluitvorming, ook al zal dat qua organogram niet kloppen. Dat is bij ons ook zo. Als een bepaald familielid zijn wenkbrauw optrekt bij een zeker voorstel, weten we allemaal dat het wel of niet doorgaat. Voor buitenstaanders is dat soms moeilijk te begrijpen.’

Verder kijken dan de kwartaalcijfers

‘Een tweede eigenschap van familiebedrijven is dat ze nooit heel scherp aan de wind varen. Ze zijn vaak conservatief gefinancierd, waardoor ze bij tegenwind door kunnen zeilen. Ook is hun financiële horizon verder weg, ze kijken voorbij de kwartaalcijfers. Bedrijven die wel per kwartaal worden afgerekend op wat ze presteren, verdienen waarschijnlijk meer in goede tijden, maar in slechte tijden worden ze in een handomdraai verkocht of geliquideerd.’

Martine wil dat ze het bedrijf straks in topvorm kan overdragen aan haar opvolger. Die instelling maakt familiebedrijven sterk en van grote waarde voor de mensen die er werken én voor de samenleving.

Duurzaam in beide betekenissen van het woord

‘En dat brengt me naar het derde punt, dat familiebedrijven krachtiger en duurzamer zijn. Duurzaam in de oorspronkelijke betekenis van het woord: ze zijn er voor de lange duur. Want een familiebedrijf wil je doorgeven aan je opvolgers. En dan wil je ook iets goeds doorgeven. Ruim voor de Russische inval in Oekraïne hadden wij al besloten dat we ons nieuwe hotel in Schiedam zo duurzaam mogelijk wilden bouwen en exploiteren. Duurzaam in de nieuwe betekenis van het woord. Door gebruik te maken van gerecycled betongranulaat en nog veel meer andere maatregelen, verkregen we de hoogste duurzaamheidscertificering: BREEAM Outstanding. Verder is het hotel gasloos en nagenoeg zelfvoorzienend door de toepassing van een installatie voor warmte-koudeopslag en zonnepanelen met thermische buffering in watertanks. Hadden we daar destijds zuiver bedrijfseconomisch naar gekeken, dan hadden we dat waarschijnlijk niet zo gedaan. Maar omdat je dit bedrijf wilt doorgeven, doe je het toch. En inmiddels is onze terugverdientijd gedecimeerd. Martine wil ook dat ze het bedrijf dat haar vader startte, straks in topvorm kan overdragen aan haar opvolger. Die instelling maakt familiebedrijven sterk en van grote waarde voor de mensen die er werken én voor de samenleving.’

Wie is Peter van den Hul?

Peter van den Hul trouwde in 1995 met Eveline van der Valk. Twee jaar eerder had de familie Van der Valk een failliet hotel gekocht dat werd geveild. Dat is het huidige Van der Valk Hotel Nieuwerkerk aan den IJssel dat Eveline en Peter sindsdien samen runnen. Eveline is het kleinkind van de in 1862 geboren Martinus van der Valk, de grondlegger van het familiebedrijf. In april 2022 openden Eveline en Peter een nieuwgebouwd, duurzaam hotel in Schiedam met 179 kamers en op de zestiende etage een restaurant, wellness en zwembad. Bij de opening droegen ze het management van het hotel over aan hun kinderen Sarah en Daan. Daarnaast voeren Eveline en Peter de directie over hotel Het Haagsche Schouw in Leiden en hebben ze nieuwbouwplannen in Oegstgeest.