Bos Nieuwerkerk maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

Blog

Na 50 jaar gaan we maar eens stoppen met bescheiden zijn

Het jaar 2023 was niet alleen bijzonder omdat Bos Nieuwerkerk vijftig jaar bestond. Het was ook het jaar dat directeur/eigenaar Martine Goedegebuure de leiding van het bedrijf overdroeg aan Peter van Veelen. Samen met hen kijken we naar waar het familiebedrijf nu staat en waar het naartoe wil.

Algemeen directeur Peter van Veelen en eigenaar Martine Goedegebuure
Martine Goedegebuure en Peter van Veelen

Martine: ‘Peter en ik werken al 34 jaar samen in dit bedrijf, dat mijn ouders in 1973 startten. We vertrouwen elkaar blind. In 1997 nam ik (als 28-jarige) het stokje over van mijn ouders. In de jaren die volgden, overleefden we de bankencrisis en bouwden we continu aan het bedrijf dat er nu staat: gezond, betrouwbaar en met heel veel expertise in ontwerp en uitvoering. Dit maakt dat we klaar zijn om onze vleugels verder uit te slaan. Want de markt kampt met grote uitdagingen die wij kunnen beantwoorden. Dat klinkt misschien wat gezwollen, maar aan de andere kant zijn we te lang bescheiden geweest. Want wat wij kunnen is behoorlijk uniek. Vanuit deze positie is dit het moment voor mij om het operationele stokje over te dragen aan Peter. Daarmee krijg ik mijn handen vrij om te kijken waar nieuwe kansen en nieuwe samenwerkingsmogelijkheden liggen. Ik ga mijn voelhorens uitsteken en zowel intern als extern balletjes opgooien. Daar heb ik heel veel zin in.’ 

Onze klanten weten dat het goed komt, dat maakt ons uniek.

Wat maakt Bos Nieuwerkerk voor jou uniek, Peter? 

Peter: ‘We bieden turnkey oplossingen voor de afvoer van rook- en procesgassen, waar gewenst met warmteterugwinning om energiebesparing en CO2-reductie te realiseren. Dat is al redelijk uniek. Maar wat écht uniek is, is dat klanten die ons hiervoor inschakelen, weten dat het goed komt. Omdat we ons heel goed verdiepen in hun processen en we ze met onze specialistische kennis en ervaring altijd de beste oplossing kunnen bieden. Daarbij geven we prestatiegarantie op onze installaties. En tot slot halen we klanten nooit het vel over de neus. Dit alles maakt dat het gros van onze klanten terugkomt. Onze orders komen voor 85% van terugkerende opdrachtgevers. Dat is iets waar ik trots op ben.’ 

En wat maakt Bos Nieuwerkerk voor jou uniek, Martine? 

Martine: ‘Dat we de mens centraal zetten in alles wat we doen. De mens, dat zijn onze medewerkers, dat is ons netwerk en dat zijn onze klanten. En ze zijn allemaal even belangrijk. We zijn een familiebedrijf dat eerlijk en op een gelijkwaardige manier wil samenwerken en zakendoen. Waarbij iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en waarin afspraken worden nagekomen. Want alleen dan kan je samen mooie dingen realiseren. Tijdens mijn Nyenrode-studie deed ik al onderzoek naar wat ons onderscheidt in de markt. Daar kwam uit dat bij ons afspraak ook echt afspraak is. Dat dit bijzonder was, verbaasde ons. Wij zagen dat als een basisvoorwaarde, niet als unique selling point, maar dat bleek het dus wel te zijn.’ 

Hoe werken jullie het liefst samen met jullie klanten? 

Peter: ‘Het liefst zitten we direct met de opdrachtgever zelf aan tafel en in een gelijkwaardige relatie, ook met andere betrokken partijen. Het is fijn als er naast een bestek de mogelijkheid is om mee te kijken naar andere, soms slimmere oplossingen. Want we hebben door onze ervaring altijd een sterke mening en kijken vanuit verschillende invalshoeken: technisch, juridisch en planning-technisch. Als wij aan het begin van het traject worden meegenomen, kunnen we veel meer kennis toevoegen. Dat is ook belangrijk omdat wij tijdens de realisatie aan het eind zitten, daar waar de tijd begint te knellen. Wij halen de deadlines door het goede werk vooraf.’ 

Waar ligt jullie kracht? 

Martine: ‘Vroeger zei ik, als ik bij een rondleiding de deur naar productie opende: “Hier gebeurt het allemaal.” Nu zeg ik dat met nadruk ook bij onze afdeling engineering. Want onze sterkte ligt zowel in de flexibiliteit en het vakmanschap van onze eigen productie als in de slimheid van onze ontwerpen. Dat we beide disciplines in huis hebben is onze absolute kracht. En dat geeft ons een belangrijke rol in de samenwerking met klanten en partners.’ 

De impact die we nu kunnen maken op het gebied van energieterugwinning, is reden voor trots.

Ik hoor dat het minder bescheiden zijn al begint te lukken? 

Martine: ‘Een beetje, veel van wat we doen vinden we vanzelfsprekend normaal. Maar als ik vertel dat we voor een cacaofabriek in Indonesië drie schoorstenen van 40 meter hoog, inclusief bordessen, engineerden en in onze eigen productiehal prefab bouwden, dan besef ik door de reacties die ik krijg, dat dit bijzonder is. En met de impact die we nu ook kunnen maken op het gebied van energieterugwinning, is er nog meer reden voor trots.’ 

Hoe werken jullie intern samen? 

Martine: ‘Typerend voor ons bedrijf is dat we geen zaken over de schutting gooien naar een andere afdeling, maar dat we ons allemaal verantwoordelijk voelen voor wat we maken voor onze klanten. Ik zag een keer dat voor de ophanging van dempers, boutjes in M10 werden gebruikt. Ik vraag Kees, onze ingenieur, of die wel sterk genoeg zijn. Hij legt uit hoe hij alles heeft berekend, en dat kun je Kees toevertrouwen. Een volgende collega vraagt ook of die boutjes wel sterk genoeg zijn. Weer legt Kees geduldig uit hoe hij het heeft berekend. Dan komt een derde collega met weer dezelfde vraag. Wederom legt Kees het geduldig uit. Hij vraagt niet: “Waar bemoeien jullie je mee?” Omdat we het juist fijn vinden dat we allemaal alert zijn op wat we maken. Dit is een klein voorbeeld, maar illustratief voor hoe we werken: met elkaar.’ 

Hoe strak staat de boog gespannen als je steeds tot het uiterste wil gaan voor je klanten?

Peter: ‘We proberen voor iedereen een goede balans te bewaken tussen werk en privé. We hadden net een opdracht in Zuid-Limburg achter de rug waarbij onze collega’s alleen in het weekend naar huis kwamen. Toen daarna een opdracht volgde die in het weekend moest worden uitgevoerd, zeiden we tegen de klant dat we dat niet van onze mensen gingen vragen. Zelfs als er vrijwilligers voor deze klus zouden zijn, hadden we ze niet laten gaan. De klant bleef aandringen en wij bleven weigeren. Uiteindelijk bleek het toch op een doordeweekse dag te kunnen, maar daar gokten we niet op, we wilden onze collega’s beschermen. We zijn een familiebedrijf en werken met hoofd en hart. We houden van zaken doen, maar zaken zijn vooral mensen. Voor mensen moet je goed zorgen.’ 

Het is onze uitdaging om klanten te helpen om hun installaties zo goed en duurzaam mogelijk te laten functioneren.

Wat zijn jullie uitdagingen voor de toekomst? 

Peter: ‘Onze uitdagingen, dat zijn de uitdagingen van onze klanten. De wet- en regelgeving voor de industrie met betrekking tot milieu, geluid en omgeving, wordt steeds strenger. In het verlengde van de European Green Deal moet de CO2-uitstoot drastisch omlaag voor bedrijven van elke omvang. Het is onze uitdaging om klanten te helpen om hun installaties zo goed en duurzaam mogelijk te laten functioneren.’ 

Hoe kun je klanten op het gebied van duurzaamheid helpen? 

Martine: ‘Met het samengaan van Bos Nieuwerkerk en Heat Matrix zetten we een belangrijke stap in verduurzaming. Vroeger keken we vooral naar boven, naar het verplaatsen van rook- en procesgassen met onze schoorstenen. Nu kijken we ook naar beneden, naar de aarde waarop we staan. Niet alleen omdat het duurzamer móét, maar ook omdat we de verantwoordelijkheid voelen. Met Heat Matrix kunnen we zorgen dat onze installaties warmte en energie terugwinnen.’ 

Blijven Bos Nieuwerkerk en Heat Matrix twee bedrijven? 

Peter: ‘Beide bedrijven houden hun eigen identiteit en specialisme, maar beschikken over hetzelfde klant- en mensgerichte DNA. Met Bos Nieuwerkerk zitten we veelal achter in het proces en weten we hoe we projecten van A tot Z moeten realiseren, met Heat Matrix bevinden we ons meer vooraan in het proces en werken we op een meer conceptueel en theoretisch niveau. Samen kunnen we complete en duurzame installaties realiseren en de businesscase van onze klant verbeteren.’ 

Wij bouwen aan afgas- en warmteterugwinsystemen voor de toekomst.

Wat is jullie focus voor nu en de nabije toekomst? 

Martine: ‘Op het bieden van integrale oplossingen, want dat is waar onze klanten om vragen. En dat is waarin Bos Nieuwerkerk en Heat Matrix elkaar vonden. Verder willen we doorgroeien in engineering en parametrisch ontwerpen en onderzoeken we de mogelijkheden van robotisering om het werk van onze mensen in de productie te ontlasten. Daarnaast gaan we nieuwe ERP-software inzetten om onze processen verder te optimaliseren, zijn we bezig met de verduurzaming van ons pand en hebben we met Heat Matrix een distributeurschap van een Deense fabrikant van kleinere warmtewisselaars verkregen. Ook zetten we de eerste stappen naar geurreductie. Niet eerder hadden we een periode waarin er zoveel zaken veranderden. Dat voelt soms onrustig, maar het geeft ook een heel fijne prikkel. We weten dat deze ontwikkelingen dienen om onze bedrijven gezond en toekomstbestendig te maken. En om de industrie te helpen bij de enorme verduurzamingsopgave. Samenvattend, wij bouwen aan afgas- en warmteterugwinsystemen voor de toekomst.’ 

Martine Goedegebuure, de nieuwe chef strategie 

Martine werkte van jongs af aan al mee in het bedrijf van haar ouders. Toen haar vader gezondheidsklachten kreeg, organiseerde ze samen met haar moeder de opening van het nieuwe pand. Ook werkte ze mee aan de ISO 9001 certificering van Bos Nieuwerkerk. Haar afstudeeropdracht van de heao ging over het opzetten van een vestiging in Leipzig, vlak na de ‘Wiedervereinigung’ in 1990 van Duitsland. In 1992 trad ze officieel in dienst en vijf jaar later kreeg ze de leiding. Dat zij het bedrijf ooit zou overnemen was voor het hele gezin van meet af aan duidelijk. Haar oudste broer Eddy is een dag per week als zelfstandig ondernemer actief als systeembeheerder voor Bos Nieuwerkerk. Haar jongste broer Walter werkt afwisselend in de productie en de montage. In 2006 rondde Martine de studie Executive MBA aan Nyenrode af. Nu, in 2023, richt ze zich op wat ze het allerleukste vindt: het ontdekken en benutten van nieuwe kansen om bedrijven te helpen bij hun toekomstige uitdagingen. 

Peter van Veelen, de nieuwe directeur 

Peter was al bekend met de werkplaats van Bos Nieuwerkerk nog voordat hij er in dienst kwam. Hij werkte bij zijn vader en mocht de ponsmachine van Bos Nieuwerkerk gebruiken omdat ze er zelf niet zo een hadden. Toen zijn vader zijn bedrijf verkocht, solliciteerde Peter bij Bos Nieuwerkerk. Hij begon in de productie, werd meewerkend voorman, daarna hoofd productie en nam al snel de gehele inkoop, de werkvoorbereiding en het bedrijfsbureau onder zijn hoede. Hij ontpopte zich als de verbindende schakel tussen verkoop, productie en engineering. Daarna werd verkoop zijn missie, waarbij hij de doelen van zijn opdrachtgever altijd centraal stelt. Verder is hij al vijftien jaar lid van het managementteam. Nu, als kersverse directeur van Bos Nieuwerkerk en Heat Matrix, gaat hij sturen op verkoop en engineering. In die rol is het de bedoeling dat hij zich minder nadrukkelijk met de productie bemoeit. Dit wordt nog een test voor zijn zelfbeheersing.