Bos Nieuwerkerk maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

Blog

Wij onderscheiden klanten niet in omvang, maar in loyaliteit 

Paul Cohn geeft, als lid van de derde generatie, leiding aan Roba Metals, het bedrijf dat zijn beide opa’s in 1937 startten. Maar hijzelf is niet interessant, vindt hij. Op de voorgrond treden doet hij daarom zelden. Dat hij voor ons magazine een uitzondering maakt, zien we dan ook als de kers op de taart van onze twintig jaar lange relatie.

Paul Cohn (rechts), met op de voorgrond Richard Gouderjaan, commercieel directeur RVS Benelux

‘Aandacht voor familiebedrijven is tegenwoordig erg in de mode, dus dat wil ik graag wat relativeren. Natuurlijk zijn wij een familiebedrijf, maar we zijn vooral een verzameling van mensen met bepaalde waarden die men vaak toekent aan een familiebedrijf. Zoals aandacht voor onze mensen. Zij maken het verschil en bij goed werkgeverschap hoort dat je daarvoor je waardering laat blijken. Verder hechten we aan langetermijnrelaties met onze medewerkers, klanten en leveranciers. Dat ons bedrijf een privéeigenaar heeft, maakt dat we verder kijken dan de komende maanden, en dat winst niet ons doel is, maar een middel voor groei. Wat ons tot slot op een andere manier ook een familiebedrijf maakt, is dat veel van onze medewerkers familie van elkaar zijn.’ 

Een familiebedrijf ziet winst niet als doel, maar als middel voor groei.

Leeft er bij Roba Metals een voorkeur om zaken te doen met andere familiebedrijven, dan wel bedrijven met gedeelde waarden?

‘Je kunt je klanten en leveranciers niet altijd kiezen. Als je RVS wilt inkopen, kom je uit bij beursgenoteerde ondernemingen. Maar ook daarin heb je verschillen, net zoals er verschillen bestaan tussen familiebedrijven. Het hangt erg af van de mensen met wie je te maken hebt. Maar het klopt dat wij ons senang voelen bij bedrijven die onze waarden delen en dat we het liefst praten met mensen die zich verbonden voelen met ‘hun’ bedrijf. Dat kunnen de eigenaars zijn, maar ook betrokken inkopers. Bos Nieuwerkerk is zo’n bedrijf.’ 

Roba Metals is in drie generaties enorm gegroeid. Kun je met 750 medewerkers en twaalf locaties in zeven landen de cultuur van een familiebedrijf in stand houden?

‘Ja, door mensen te zoeken die bij onze filosofie passen. Want zij moeten onze waarden vertalen in gedrag naar collega’s, klanten en leveranciers. En als organisatie probeer je nieuwe mensen voorbeeldgedrag te tonen en hanteer je een werkwijze en omgangsvormen die passen bij je cultuur. Zo ben je bij ons ondernemer binnen de onderneming en mag je zelf besluiten nemen. Mensen die van zeer grote bedrijven naar ons overstappen, moeten vaak wennen aan deze vrijheid. Met protocollen kom je een heel eind, maar haal je ook creativiteit weg. Dat willen we niet.’ 

“Wij geloven dat je relaties in voor- en tegenspoed in ere houdt.”

Roba Metals kwam Bos Nieuwerkerk tegemoet in donkere dagen. Hoe ging dat?

‘Eind 2013 kregen wij bericht van onze kredietverzekeraar dat hij de betalingen van Bos Nieuwerkerk niet langer dekte. Daarop zijn Sales Manager Richard Gouderjaan en ik gaan praten met Martine Goedegebuure. We vroegen: kun je betalen en wil je het bijtijds laten weten als dat niet lukt? Martine beloofde dat, wij vertrouwden haar en we bleven leveren. Bos Nieuwerkerk had een slecht jaar achter de rug, maar er was geen reden voor paniek. Dat bleek ook. Er is nooit een dag te laat betaald. Wij geloven dat je relaties in voor- en tegenspoed in ere houdt. Dat is ook wel eens misgegaan, maar zonder risico’s steek je nooit over.’ 

Ook al is zo’n aanleiding niet leuk, zijn zulke gesprekken dat wel?

‘Ja, zeker in deze tijd van verzakelijking en juridisering is het fijn om als ondernemers met elkaar te praten. In persoonlijk contact leg je de basis voor wederzijds vertrouwen. Klanten vragen wel eens of ze een grote klant van ons zijn. Dan zeggen we: we denken niet in omvang, we denken in loyaliteit en jij bent een heel trouwe klant en daarom zijn we blij met je. Dus ondanks moderne communicatiemiddelen blijven wij hechten aan persoonlijk contact. Onze jongste generatie heeft dat minder. Zij zijn zo gewend aan appen en mailen dat wij ze er soms nog even aan herinneren dat bellen of langsgaan wel eens een betere optie kan zijn. Want persoonlijk contact wordt nog steeds gewaardeerd.’ 

Hoe ziet u de toekomst?

‘Wij willen onafhankelijk blijven. Dat is het beste en leukste voor iedereen hier, want dan kunnen we onze eigen koers varen. Daarvoor zijn wel mensen nodig die leiding kunnen geven en die het bedrijf willen voortzetten. Mijn nicht werkt al tien jaar bij ons en mijn zoon begon anderhalf geleden in België. Een bedrijf is de optelsom van capabele mensen. Die op de juiste plek zetten, dat is de belangrijkste verdienste van een leider.’ 

De hele keten 

Roba Metals, opgericht als Roba Metallurgische Handelsmaatschappij, begon ooit als handelaar in oud ijzer. Nu beheerst het bedrijf met vestigingen in vijf Europese landen en Korea de complete keten van inkoop en verwerking van verschillende metaalsoorten, tot verkoop en logistiek. Dit betekent dat eenzelfde stuk metaal talloze keren bij Roba Metals kan binnenkomen en vertrekken. Een plaat aluminium die aan een klant wordt verkocht, zal door de klant worden bewerkt. Dit levert snijafval op dat Roba Metals weer terugkoopt, ofwel om door te verkopen aan smelterijen of om zelf te smelten en weer als nieuwe plaat te verkopen. Zo is de cirkel weer rond.