Bos Nieuwerkerk – 125 meter schoorsteen

De afgelopen maanden zijn we hard bezig geweest met het assembleren van een schoorsteen van maar liefst 125 meter hoog. Omdat deze schoorsteen, in tegenstelling tot zijn voorganger, los komt te staan, is er een trillingsdemper op de schoorsteen gemonteerd om de gevolgen van de wind te compenseren.

Na het plaatsen van de coating is de schoorsteen van 30 ton staal verplaatst vanuit onze werkplaats in Nieuwerkerk aan den IJssel naar Zutphen. Onder begeleiding van Arjen Kandt is de schoorsteen veilig en onbeschadigd op locatie gebracht.

Hoe hoger er gehesen moet worden, hoe windstiller het moet worden. Gelukkig hielden de mannen van Blansjaar het weer goed in de gaten. De schoorsteen werd deel voor deel geplaatst en vastgezet met bouwverbindingen, variërend van M45 tot M20. Tot slot is de trillingsdemper gemonteerd, zodat de schoorsteen van 125 meter veilig kan blijven staan.

Wij zijn ongelofelijk trots op deze schoorsteen en op het harde werk wat onze medewerkers hebben verricht!

GMB BOS aflevering 1-3 compilatie from Kortom Video on Vimeo.